ربط جنگ هژمونی با سرنوشت نظام - از سایت مجاهدین خلق


اظهارات 26مرداد خامنه‌ای واکنشهای متفاوتی در داخل و خارج ایران برانگیخت. خبرگزاریهای بین‌المللی از حرفهای او نتیجه گرفتند که «سرنوشت اتمی ایران هنوز معلوم نیست» (آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه). برخی از رسانه‌ها، حرفهای او را دارای مصرف داخلی دانستند و شماری پیام به طرف حسابهای خارجی.
خامنه‌ای از جمله گفته بود: «نیت آنها (آمریکا) این بود که از این مذاکرات و از این توافق وسیله‌یی پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور، ما این راه را بستیم و این راه را به‌طور قاطع خواهیم بست». ولی‌فقیه ارتجاع همچنین با اشاره به این‌که توافق هسته‌یی هنوز نه در ایران و نه در آمریکا «تصویب» نشده، اضافه کرده بود: «نه نفوذ اقتصادی آمریکاییها را… نه نفوذ سیاسی آنها نه حضور سیاسی آنها، نه نفوذ فرهنگی آنها را» اجازه نخواهیم داد و «با همه توان… مقابله خواهیم کرد».

حرفهای او البته مورد پسند دلواپسان بود و به‌همین میزان می‌توان گفت مصرف داخلی داشت، اما هیچ‌کدام از اینها، تفسیر گویایی از حرفهای او نیست. تفسیر کاملتر از حرفهای او را روز بعد (27مرداد) روزنامه‌های باندش نوشتند. کیهان خامنه‌ای این جمله را برای عنوان یادداشت روزش انتخاب کرده است: «آمریکا و ایران، مهار منطقه‌یی با کمک ویژه داخلی». این جمله خودش گویاست، اما سرمقاله‌نویس کیهان خامنه‌ای پرده ملاحظات ویژه خامنه‌ای در جنگ هژمونی را کنار زده و با وضوح بیشتر حرفهای ولی‌فقیه ارتجاع را بازگویی کرده است: «خیلی بعید نیست نظام جمهوری اسلامی به‌خاطر مصالحی ”سیلی نقد“ را به‌خاطر ”حلوای نسیه“ بپذیرد و آن را لطمه جدی برای امنیت و منافع خود نبیند»، اما «در پرونده‌های منطقه‌یی که از یک سو با امنیت و تمامیت ارضی و عمق منطقه‌یی ما ارتباط پیدا می‌کند… چگونه می‌تواند کنار بیاید؟». پرونده‌هایی که «دارای آثار طولانی‌مدت است و ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی» دارد.
به‌بیان ساده‌تر می‌گوید، حرف خامنه‌ای این است که گرچه مجبور شدیم زهر اتمی را به‌خیال رسیدن به «حلوای نسیه» سربکشیم، اما هرگز به پیامدهای آن که زهرهای منطقه‌یی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، تن نخواهیم داد. زهرهایی که «یک طیف خاص» (بخوانید رفسنجانی و باندش) می‌خواهند به‌خورد ما بدهند با این استدلال که «حل و فصل مسایل با آمریکا یک فرصت تاریخی بی‌بدیل است و چون و چرا کردن نسبت به آن، فرصت‌سوزی است!». اینها (باند رفسنجانی) می‌گویند «با همین روش که در پرونده هسته‌یی وارد شدیم (خوردن جام زهر) باید در سایر پرونده‌ها نیز وارد شویم».

روزنامه دیگر باند خامنه‌ای موسوم به «حمایت»، به‌قلم یک مهره اطلاعاتی به‌نام کوشکی، ترجمه روشنتری از اظهارات خامنه‌ای را تحت عنوان سرمقاله ارائه کرده است: کسانی که «بعضاً در کسوت چهره‌های نخبه» هستند (رفسنجانی)، «نجات از وضعیت فعلی را در یک راه خلاصه می‌بینند و آن، عبارت است از برقراری رابطه با ایالات متحده و برخورداری از حمایتهای این کشور». این مهره باند ولایت می‌افزاید که این افراد یا «باید هدایت شوند» یا «دستشان از مناصب، پست‌ها، تریبونها، عرصه‌های مدیریتی در کشور کوتاه گردد» چرا که اینها «ستون پنجم دشمن» برای هموار کردن «زمینه نفوذ آمریکا» هستند.

روزنامه دیگر باند ولایت در تفسیر حرفهای خامنه‌ای با تیتر سرمقاله‌اش باند رفسنجانی را «شبکه بردگان ملکه» توصیف می‌کند و می‌نویسد: «وقت آن است که دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی کشور حقیقتاً با همه توان… راه باند رسانه‌یی نفوذی بزک‌کننده چهره آمریکا و انگلیس در کشور به‌عنوان افسران دیپلوماسی عمومی دشمن را سد کنند».

بله اکنون با کمک سرمقاله‌های روزنامه‌های باند خامنه‌ای می‌توان حرف ولی‌فقیه ارتجاع را به‌شکل ساده در یک جمله خلاصه کرد: ای رفسنجانی گرچه در وضعیت خفگی اقتصادی و اجتماعی مجبور شدیم جام زهر اتمی را سر بکشیم، اما هرگز اجازه نمی‌دهیم که تو و باندت جامهای زهر منطقه‌یی، اقتصادی و اجتماعی را به خورد ما بدهید. شما حالا ستون پنجم دشمن هستید. ما دست شما را از همه «مناصب، پستها، تریبونها و عرصه‌های مدیریتی در کشور» کوتاه می‌کنیم.

نتیجه این‌که در دوران پس از زهر، جنگ هژمونی میان خامنه‌ای و رفسنجانی با شدت فزاینده آغاز شده، جنگی به‌ویژه در شرایط آمادگی تمام‌عیار مقاومت ایران برای دادن پاسخ نهایی در هر حالت و در هر شقی، مسیرش همان مسیر سرنوشت نظام ولایت است.