ابراهيم مازندراني: شكست سياست اتمي رژيم و عواقب عقب‌نشینی‌های خامنه‌ای از خطوط قرمز اتمی‌اش

پس‌ازآن كه خامنه‌ای تا روز آخر و به‌طور مستمر بر خط قرمزهايش تأكيد می‌کرد توافق اتمي در ۲۳ تير ۹۴ حاصل و اعلام شد. ازجمله خط قرمزهاي خامنه‌ای اين بود كه تحریم‌ها بايد يكجا و همزمان با توافق ۵+۱ لغو شود و نبايد مشروط به‌راستی آزمايي و گزارش آژانس بین‌المللی اتمي باشد.
بازرسي از پایگاه‌های نظامي رژيم ازجمله سايت پارچين نيز خط قرمز نظام بود و مرتب می‌گفتند كه هر توافقي كه اين خط قرمزها را نقض كند از جانب ولی‌فقیه پذيرفته نخواهد بود. ايستادگي خامنه‌ای كه شخصاً هيئت مذاکره‌کننده رژيم را رهبري می‌کرد بر روي خط قرمزهاي خودش تا آنجا بود كه مذاكرات در آستانه شكست قرار گرفت. شخص اوباما و جان كري وزیر خارجه آمريكا بر این تأكيد كردند كه اگر رژيم تصميمات سخت نگيرد (يعني خامنه‌ای كوتاه نيايد) از مذاكرات اتمي کنار خواهند كشيد و مسئوليت عواقب آن بر گردن رژيم يعني شخص ولی‌فقیه است. اين تهديدات باعث شد كه ظريف مذاكرات را ترك كرد و براي آخرين گفتگو با خامنه‌ای راهي تهران شد، اما در عمل ظرف يكي دو روز آخر مذاكرات صحنه تغيير كرد و خامنه‌ای در چنبره بحران‌های دروني و بيروني، فشارهاي اقتصادي و تحریم‌ها، وضعيت انفجاري در داخل كشور و ترس از شورش و قيام مردم چاره‌ای نيافت جز آنکه غلط كردم بگويد، از خط قرمزهايش به‌طور عمده عقب‌نشینی كند و راه خوردن جام زهر را برگزيند.
در قیام سال ۸۸ شاهد بوديم كه مردم ايران اُتوريته خامنه‌ای و طلسم ولايتش را با شعار مرگ بر ديكتاتور و مرگ بر اصل ولایت‌فقیه شكستند. در سال‌های اخير در اثر فشارهاي اجتماعي، بین‌المللی و اوج‌گیری تضادهاي دروني رژيم آخوندي خامنه‌ای مجبور شد دوسره شدن نظام را بپذيرد. به‌این‌ترتیب بايد تأكيد كرد كه جايگاه ولی‌فقیه كه از ترس قيام و دوسرگي تنزل پیداکرده بود در توافق اتمي اخير ضربه‌ای سنگين و اساسي هم از باند مخالف، هم از جامعه جهاني و هم از مردم و مقاومت ايران دريافت كرد و به پایین‌ترین سطح سقوط نمود. به دنبال اين توافق و از همان روز اول شاهد بوديم كه تضادهاي دروني رژيم اوج گرفت و حملات دلواپسان نظام و باندهاي خود ولی‌فقیه به اين توافق شدت يافت. اين حملات به دولت روحاني و توافق اتمي بخاطرنقض خطوط قرمز خامنه‌ای است ولي همه می‌دانند كه از ابتدا تا انتها خامنه‌ای شخصاً پشت اين توافق بوده و خودش مجبور به نقض خطوط قرمزها شده است. فراموش نكنيم كه خامنه‌ای از ابتدا گفته بود كه به اين مذاكرات خوش‌بین نيست و برخي از فرماندهان سپاه و دلواپسان نظام مانند سعيد قاسمي گفته بودند كه خود اين مذاكرات دلواپسي است و اگر اين مذاكرات به توافق برسد اول بايد با ولی‌فقیه خداحافظي كرد. به این جهت ميگويم كه نه‌تنها اين توافق اتمي تضادهاي دروني رژيم را اوج تازه‌ای می‌دهد بلكه سرآغاز فصل جديدي است كه خداحافظي با ولی‌فقیه را در درون سپاه و دلواپسان نظام و باند خامنه‌ای به دنبال دارد و از اين طريق بحران‌های درون باند ولایت‌فقیه را تشديد خواهد كرد و تلاشي و شقه جديدي در آن‌ها به وجود خواهد آورد كه سرنگوني رژيم را شتاب جديدي خواهد داد. از سوي ديگر دولت روحاني همه مشكلات اقتصادي و اجتماعي و سياسي و گراني و فقر طبقات محروم را بر سر تحریم‌ها خراب می‌کرد و بهبود وضع معيشتي مردم را به نتايج توافق اتمي و سياست اعتدال احاله می‌داد. به اين جهت پس از عبور از توافق اتمي اين انتظار به‌حق از جانب مردم ايران وجود دارد كه شرايط اقتصادي بهبود يابد و مشكلات گراني و تورم و فقر و بيكاري اجتماعي برطرف شود و دولت روحاني به وعده هاييكه داده است جامه عمل بپوشاند. ازآنجاکه روحاني نخواهد توانست به وعده‌هایش عمل كند درنتیجه شاهد گسترش حرکت‌ها، اعتراضات و اعتصابات اجتماعي كه خواست‌ها و مطالبات واقعي مردم را نشان می‌دهد خواهيم بود.
اما ازآنجاکه دولت روحاني نه‌تنها برنامه‌ای براي توسعه اقتصادي ندارد بلكه حل هيچ مشكل و مسئله اقتصادي مردم تا روزي كه رژيم منحوس آخوندي در حاكميت است اساساً متصور نيست، انتظارات مردم و طبقات محروم جامعه به سمت تظاهرات سياسي و شورش‌های اجتماعي پيش خواهد رفت و راه قيام برعليه رژيم را هموار خواهد كرد.
در رابطه با اصناف و بازاريان، توليدكنندگان كوچك و متوسط و کسبه جزء هم شاهد هيچ تغيير و تحول و بهبود چشمگيري نخواهيم بود، زيرا اساس صادرات و واردات، توزيع كالا، شرکت‌های بزرگ توليدي و مصرفي دست سپاه پاسداران، بنيادهاي وابسته به باند ولایت‌فقیه، تجار وابسته به باند مؤتلفه اسلامي است و این‌ها كه متجاوز از شصت درصد اقتصاد كشور را در کنترل خود (مستقل از دولت روحاني) دارند، می‌کوشند تا گشايش اقتصادي، اجتماعي بعد از توافق اتمي را به کیسه‌های خود سرازير كنند و جايي براي اقشار و طبقات محروم و اصناف و بازاريان و كسبه جزء باقي نخواهند گذاشت. به‌خوبی شاهد بودیم كه در دوران دولت احمدی‌نژاد درآمدهای نفتي تا ۷۰۰ ميليارد دلار افزايش پیدا کرد ولي اصناف، بازاريان، اقشار محروم و كسبه جزء نه‌تنها از بهبود وضعيت اقتصادي برخوردار نبودند بلكه به دلیل فشارهاي اقتصادي بيشترين اعتراضات، تظاهرات و اعتصابات را داشتند.
به این جهت ميگويم كه شرايط جديدي كه بعد از توافق اتمي ايجاد می‌شود فقط فضا را براي گسترش اعتراضات آن‌ها فراهم خواهد كرد.
مهم‌تر از همه اينكه هر درآمد جديدي كه به دنبال توافق اتمي به خزانه رژيم واريز شود، رژيم ولایت‌فقیه آن‌ها را در مسير صدور تروریزم، صدور بنیادگرایی و دخالت دركشورهاي منطقه صرف خواهد كرد و يا به دست باندهاي دروني رژيم، غارت و چپاول خواهد شد. پيامش اينستكه از هر گشايش اقتصادي كه براي رژيم حاصل شود چيزي عايد مردم ايران نخواهد شد و اين مسئله آتش قيام را شعله‌ورتر خواهد كرد.
به جد معتقدم به دنبال توافق اتمي در شرایط جديدي قرارگرفته‌ایم كه می‌توانیم به خط سرنگوني رژيم شتاب جديدي بدهيم و براي اين منظور بايد خود را آماده كنيم.


از همبستگی ملی